دوشنبه ۱۷ اردیبهشت ۰۳

در مورد خواص بادرنجبویه یا ملیسا برای درمان بیماری های ویروسی چه می دانید؟

۶۴ بازديد
خواص بادرنجبویه

اسانس روغنی بادرنجبویه

برای بهره بردن از خواص بادرنجبویه می توان از آن به صورت موضعی یا خوراکی استفاده کرد و یا رایحه ی اسانس روغنی آن را در فضای خانه پخش کرد. اسانس روغنی بادرنجبویه یا ملیسا در طب سنتی برای درمان بسیاری از مسائل از جمله بی خوابی، اضطراب، میگرن، فشار خون بالا، تب خال و زوال عقل استفاده می شود.

یکی از شناخته شده ترین خواص گیاه بادرنجبویه در درمان لوزه های عفونی و ویروس تبخال نوع 1 و 2 است و بدون نیاز به هیچگونه آنتی بیوتیک می تواند جلوی رشد باکتری های مقاوم را در بدن بگیرد. خواص ضد ویروسی و ضد میکروبی بادرنجبویه تنها بخشی از خواص ویژه ی این اسانس ارزشمند هستند.

 

خواص بادرنجبویه به شکل اسانس روغنی: احتمال بهبود علائم آلزایمر

در بین اسانس های روغنی، بادرنجبویه بیش از بقیه ی گیاهان مورد مطالعه برای درمان بیماری آلزایمر قرار گرفته است. و احتمالاً یکی از مؤثرترین داروهای گیاهی محسوب می شود. دانشمندان در تحقیقی دریافتند که اسانس روغنی بادرنجبویه یا ملیسا بر عملکرد شناختی تأثیر گذار است. البته تخقیقاتی نیز وجوددارند که خلاف این مدعا را ثابت می کنند به همین دلیل به نظر می رسد اسانس روغنی ملیسا در مواردی مؤثر واقع می شود.

 

خواص بادرنجبویه به شکل اسانس روغنی: فعالیت ضد التهابی

تحقیقات نشان داده اند که اسانس روغنی بادرنجبویه برای درمان التهاب و درد تأثیر گذار است. تحقیقی که در سال 2013 روی موش ها انجام شد نشان داد که گیاه ملیسا می تواند التهابات را کاهش دهد.

استفاده از این اسانس روغنی چه به صورت موضعی و چه به صورت خوراکی به منظور کاهش تورم و از بین بردن درد کمک می کند.

 

خواص بادرنجبویه به شکل اسانس روغنی: جلوگیری و درمان عفونت

همانطور که همه ی ما می دانیم مصرف گسترده ی دارو های آنتی بیوتیک به نوعی مقاومت در عفونت ها ایجاد کرده است و در بسیاری از موارد درمان عفونت ها کاری بسیار مشکل است و بدن افراد به درمان پاسخ نمی دهد.  تحقیقات نشان می دهند که استفاده از داروهای گیاهی تا حد زیادی از ابتلا به عفونت جلوگیری کرده و از مقاومت باکتری ها به علت زیادی مصرف آنتی بیوتیک های مصنوعی جلوگیری می کند.

اسانس روغنی بادرنجبویه در تحقیقات به عنوان درمان کننده ی عفونت های باکتریایی شناخته شده است. مهمترین ترکیبات شناسایی شده در این گیاه سیترال و ترانس کاریوفیلن هستند که خاصی ضد باکتری قوی دارند. طی مطالعه ای در سال 2008 اثبات شد که خاصیت ضد باکتری اسانس روغنی بادرنجبویه از اسطوخودوس بیشتر است. به ویژگی باکتری های دستگاه گوارش.

 

خواص بادرنجبویه به شکل اسانس روغنی: اثرات ضد دیابتی

مطالعات نشان می دهند که اسانس روغنی بادرنجبویه یا ملیسا حاوی نوعی عامل هیپوگلیسمی و ضد دیابتی است که احتمالاً به دلیل افزایش جذب گلوکز و سوخت و ساز  کبد و همچنین ممانعت از تبدیل آن به چربی است.

در سال 2010 طی تحقیقی مشخص شد موش هایی که به مدت شش هفته از این اسانس روغنی استفاده کرده اند سطح گلوکز کمتر و انسولین بیشتری در خون خود داشته اند. این موارد به کاهش عوارض دیابت کمک می کند.

 

خواص بادرنجبویه به شکل اسانس روغنی: بهبود سلامت پوست

اسانس روغنی بادرنجبویه برای درمان طبیعی اگزما، آکنه و زخم های سطحی استفاده می شود زیرا خواص ضد میکروبی و ضد قارچی دارد. هم چنین زمان بهبودی با اسانس روغنی ملیسا نیز کوتاه تر است.به ویژه در درمان بیماری های پوستی که علت عفونی و قارچی دارند بسیار مؤثر است.

 

خواص بادرنجبویه به شکل اسانس روغنی: درمان تبخال و دیگر ویروس ها

بادرنجبویه یکی از بهترین درمان های گیاهی برای سرما خوردگی های ویروسی است. به همین ترتیب یکی از مؤثرترین مواد برای درمان انواع ویروس تبخال است. می تواند جلوی گسترس عفونت ویروسی را بگیرد و برای افرادی که ویروس های بدنشان مقاومت در برابر آنتی بیوتیک ها پیدا کرده اند بسیار مفیداست.

در سال 2008 طی تحقیقاتی مشخص شد که اسانس روغنی بادرنجبویه یا ملیسا با غلظت بالا ویروس های تبخال نوع 1 و 2 را کاملاً حذف می کند. این اسانس روغنی به صورت موضعی برای درمان تبخال به علت خاصیت ضد ویروسی و نفوذ کافی در پوست تا کنون تأثیر خود را ثابت کرده است.

 

خواص بادرنجبویه به شکل اسانس روغنی: عامل ضد تومور

مطالعه ای در سال 2004 نشان داد که اسانس روغنی ملیسا به طور بالقوه خاصیت ضد تومور دارد و کاهش دهنده ی سلول های سرطانی در بدن انسان است.

در سال 2014 تحقیقی انجام شد و طی آن مشخص شد ملیسا می تواند برای درمان تومورهای بافت محافظ مغز تأثیر داشته باشد.

 

خواص بادرنجبویه به شکل اسانس روغنی: بهبود خلق و خو و مقابله با افسردگی

اسانس بادرنجبویه دارای خواص ضد افسردگی، خواب آور و آرام بخش است و احساس گرما در وجود فرد ایجاد می کند. به همین دلیل می تواند تعادل احساسی را افزایش دهد.  مطالعه ای در سال 2013 در دانشگاه ملبورن نشان داد که این اسانس برای بهبود اضطراب، افسردگی و عملکرد عصبی و شناختی مؤثر است.

 

خواص بادرنجبویه به شکل اسانس روغنی: کاهش فشار خون بالا

به دلیل داشتن خواص هایپوتنسیو، آنتی هایپرلیپیدمیک، آنتی ریتمیک، حفاظت عصبی و محافظت کبدی بر کاهش فشار خون بالا مؤثر است. همچنین مطالعات بر روی موش ها ثابت کرد که مقاومت قلب هنگام جراحت با مصرف این اسانس روغنی بالا می رود.

 

خواص بادرنجبویه به شکل اسانس روغنی: کاهش سطح تری گلیسرید

آزمایش اسانس روغنی بادرنجبویه روی موش ها نشان داد که این اسانس گیاهی می تواند بر سوخت و ساز تأثیر داشته باشد و سنتز اسید های چرب را که سبب افزایش تری گلیسرید خون می شوند را کاهش دهد.

روغن ملیسا حاوی آلکالوئیدهای فنولی است که سبب کاهش کلسترول خون و پر اکسایش چربی در بافت کبدی می شود.

 

خواص بادرنجبویه به شکل اسانس روغنی: کاهش علائم سندروم پیش از قاعدگی

استفاده از کپسول های حاوی اسانس بادرنجبویه سبب کاهش علائم سندروم پیش از قاعدگی در زنان می شود. آزمایشی در سال 2015 با قرص های بی اثر و قرص های حاوی ملیسا انجام شد و ثابت کرد که این ماده در کاهش علائم آزاردهنده ی قاعدگی مؤثر واقع می شود.

بادرنجبویه به شکل اسانس یا به صورت دمنوش، به تنهایی و در ترکیب با گیاهان دارویی دیگر و همچنین به صورت خوراکی یا موضعی می تواند مورد استفاده قرار گیرد. استفاده از اسانس بادرنجبویه نیز به صورت موضعی و خوراکی انجام می شود. بادرنجبویه در ترکیب با گیاهان آرام بخش دیگری مانند اسطوخودوس و گل گاو زبان برای تمدد اعصاب بسیار مفید است.به هیچ وجه برای بهره بردن از خواص بادرنجبویه تعلل نکنید. مصرف بادرنجبویه به جز زنان باردار برای افراد دیگر توصیه می شود.

منبع : در مورد خواص بادرنجبویه یا ملیسا برای درمان بیماری های ویروسی چه می دانید؟

خواص بادرنجبویه

بادرنجبویه در فصل تابستان در میان ماه های تیر و مرداد گل می دهد. گل های این گیاه در ابتدا زرد کمرنگ ، سپس سفید و در نهایت به رنگ بنفش تغییر می کند. ساقه های بادرنجبویه چهار گوش و به صورت راست می باشد و کاملا پوشیده از کرک های ریز است.

بادرنجبویه گیاه پر فایده و مفیدی است و خواص بسیار زیادی دارد که همگی این خواص را نمی توان به طور کامل در یک مقاله گنجاند ، به همین جهت خلاصه ای از خواص بادرنجبویه را برایتان جمع آوری کرده ایم.

کاهش درد قولنج نوزادان

قولنج نوزادان یک بیماری شایع می باشد که در چهار ماه اول زندگی رخ می دهد. برای درمان این عارضه می توان از بادرنجبویه کمک گرفت. این گیاه دارای خواص آرام بخش و تسکین دهنده می باشد و برای کاهش درد قولنج نوزادان بسیار موثر می باشد.

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.